
INTERNASJONAL BUSINESS
Svært mange forretningsfolk begår den feil å anta at bare fordi man kan engelsk så vil kulturelle misforståelser unngås. En slik måte å tenke på er fullstendig naiv og vil nesten alltid lede til dårlige eller mislykkede forretningsavtaler, iblant også katastrofer.
Det er veldig mange fallgruver i internasjonal business, kanskje særlig i tilfeller av joint ventures og komplekse forhandlinger eller salgsprosesser. Kulturelt betinget psykologi og nasjonale karakteristika vil ofte påvirke i større eller mindre grad - kanskje særlig på toppledernivå hvor avgjørelser gjerne er mer komplekse enn de praktiske løsningene medarbeidere på lavere nivåer typisk klarer å finne sammen.
Mennesker fra ulike kulturer deler normalt grunnleggende verdier, men ser dem fra forskjellige perspektiver og vekter dem ulikt. Dette gjør at man utenfor egne landegrenser ofte møter adferd man anser som irrasjonell eller til og med i direkte konflikt med hva man anser som rett og rimelig.
Derfor er det slik at forretningsfolk vil ha et betydelig konkurransefortrinn når man har ferdigheter og strategier for hvordan håndtere den kulturelle ulikheten man vil møte. Praktisk kunnskap om andre kulturers grunnleggende karakteristika - samt ditto innsikt om egen kultur - vil minimere antall ubehagelige overraskelser (gjerne omtalt som 'kultursjokk'), gi oss verdifull forhåndskunnskap samt istandsette oss til å samarbeide på en vellykket måte med utenlandske kontakter som vi tidligere opplevde store vanskeligheter med.

Enablers Training & Consultancy kan lære såvel enkeltpersoner som hele virksomheter om hvordan man skal lykkes i internasjonal business, herunder hvordan håndtere kulturelle ulikheter innenfor sin egen internasjonale organisasjon. Å gå fra å være en nasjonal til en internasjonal aktør kan gi enorm meravkastning, men dessverre også dyrkjøpte lærdommer for dem som mislykkes.
Kontakt oss for ytterligere informasjon:
-
blomlie@enablers.no (Mobil: 90 14 98 79)
-
kristian.saeterhaug@enablerstraining.no (Mobil: 922 69 255)